לאיזה מועדון שייכים פישר, פרנקל, ליידרמן וקנדל ? רמז: פלוג לא שם


התשובה הברורה מאליה היא שהם כולם גברים וקרנית פלוג היא אישה. זה נכון, אבל אלו הם רק פני השטח.
החשש מחשיפת "שלדים בארון" אולי תופס לגבי פרנקל וליידרמן (והתלונות עד כה לא הוכחו), אך כנראה שלא לגבי קנדל, שמסרב בעקביות לתפקיד. מאחורי הסאגה הבלתי נגמרת של מינוי נגיד בנק ישראל מסתתר מכנה משותף ביוגרפי חשוב שלא זכה עד כה לתשומת לב ציבורית מספקת.
כל ארבעת הגברים הנגידים או המועמדים עשו תארים מתקדמים בכלכלה באוניברסיטת שיקגו – המעוז של האידיאולוגיה הכלכלית הניאו-ליברלית הקיצונית אותה הנהיג מילטון פרידמן, המקדשת את פעולת השוק ומגנה קטגורית את קיומו של הממשל. הגרסא הנוכחית בויקיפדיה העברית מצניעה מאוד ומייפה את הביקורת לגבי מעורבותו של פרידמן ותלמידיו במשטר הפאשיסטי בצ'ילה, מה שדווקא מפורט בויקיפדיה האנגלית.
קרנית פלוג, על אף היותה כלכלנית בכירה, עטירת שנות נסיון בבנק ישראל ובמוסדות כלכליים בינלאומיים, לא שייכת כנראה לאסכולת שיקגו, ואף העיזה להטיל ספק בהגמוניה הזו כאשר בשנת 2006 טענה שצעדי נתניהו כשר אוצר בממשלת שרון, עשויים להסביר רק כשליש מהצמיחה במשק, ואילו השיפור הכלכלי קשור בעיקר גורמים עולמיים, עליהם לא הייתה לנתניהו שום השפעה.
נתניהו, שכנראה אזלו לו 'נערי שיקגו', מתחיל לחפש מן הגורן ומן היקב ובורסת השמות פורחת, בעוד קרנית פלוג ממשיכה להיות נגידת בנק ישראל בפועל, עד אשר ימונה מחליף.
מותר לנתניהו למנות נגיד עם השקפת עולם כלכלית שדומה לשלו, אך הדיון הציבורי נוטה להציג את ההחלטות כגחמות אישיות, ומצניע את המשמעויות האידיאולוגיות של המינוי. (ראו גם 2 סיקורים הפוכים בגישתם בערוץ 7, גחמות מול אידיאולוגיה)
גם אם יתרחשו עוד מבוכות קשות בדרך, נתניהו כנראה ימצא בסוף מינוי שתואם את גישתו נגד העניים והמעמד והבינוני ובעד העשירים ביותר, אבל עד אז – הביקורת נגדו צריכה להתעלות מעל הפארסה של הסירובים והתלונות על עבירות לכאורה, ולדקור את השיקול המכריע – תפיסת העולם הכלכלית האכזרית.


תגובות

רשומות פופולריות