יש לכם XP ? מיקרוסופט מתנקמת בכם ומסכנת את כולם





היום מסתיימת התמיכה של מיקרוסופט במערכת ההפעלה XP.

תיאור: http://www.isinc.com/img/windowsxp.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



לפי הערכות, בתחילת השנה עדיין 29% מהמחשבים בעולם מפעילים את המערכת הזו, הפסקת התמיכה יוצרת סיכונים רבים למחשבים אלו וגם למחשבים אחרים: 
  • מעתה לא יצאו עדכוני אבטחה למערכת, אבל כן יצאו עדכונים למערכות מתקדמות יותר ( 7 ,VISTA  ו 8). מתכנתי וירוסים, רוגלות ושאר מזיקים אלקטרונים יכולים בפשטות לפענח את עדכוני האבטחה, לזהות את הפרצות שהם סותמים, ולפרוץ בעזרתם למערכות XP, שהן בעלות סיכוי סביר להכיל את אותן פרצות, וללא סיכוי לסתום אותן.
  • כספומטים רבים מופעלים ע"י מערכות XP  והפרצות שעלולות להתגלות במערכת עלולות להוביל לנזקים כלכליים קשים.
  • וירוסים שישתרשו במערכת XP  יכולים להוות עמדות פיקוד חזקות ומוגנות על רשתות מחשבים נגועות שלא מפעילים XP, ולהגביר את הנזקים למערכות חדשות של מיקרוסופט, וגם ליצור עומסי עבודה גדולים על אנשי האבטחה בחברה, ולו רק כדי לחזק את האבטחה של מערכות אחרות.
לכאורה, ניתן להבין את מיקרוסופט. כבר שנים רבות שהיא לא מוכרת ולא מרוויחה כסף ממערכות XP. מערכת XP  לא מסוגלת לנצל הרבה מהיכולות של מחשבים חדשים ומשוכללים והיא לא רלוונטית למחשבים חדשים, וסקרים מראים שבאופן בסיסי יכולות האבטחה של XP  נחותות יותר, מאשר מערכות הפעלה אחרות.
מצד שני, הבריאות של רשת האינטרנט היא בריאות של רשת. דומה לזו של אוכלוסייה של בני אדם. מספר קטן של הדבקות, עלול לחולל מגיפות קשות, וכאשר מייצרים חיסונים, רצוי לחסן כמה שיותר אנשים, ולא להשאיר אוכלוסיות לא מוגנות. חוזקה של הרשת נקבע ע"י החוליה החלשה, והפסקת התמיכה בXP  מייצרת באורח בלתי נמנע חוליה חלשה ונחלשת.
אז אם מערכתXP  כל כך בלתי רלוונטית, מדוע כל כך הרבה מערכות כאלה עדיין בשימוש בפועל ?
מערכת XP  היא אחד המוצרים היותר טובים שיצאו מידי מיקרוסופט לשוק. בעבור משתמשים רבים ובעבור מערכות אוטומטיות רבות, היא פשוט מסוגלת לבצע את המשימות שהיא נדרשת להן. כל תעשיית המחשוב בנויה על תחלופה מהירה, על שכלולי חומרה ותוכנה מדי שנה או שנתיים, כאשר שדרוג אחד מחייב שדרוג מקביל של רכיבים אחרים במערכת. XP  לא כל כך משתלבת במודל הזה. ביחס לזמן שבו היא הושקה, היא פשוט הייתה מערכת "טובה מדי", ובעבור משתמשים רבים – היא טובה מספיק. בהרבה מחשבים לא ניתן לשדרג את מערכת ההפעלה מבלי להיפטר מהמחשב, וזו הוצאה כלכלית כפולה – גם חומרה וגם תוכנה. במודל הנוכחי, כל מי שלא צריך חידושים ושכלולים, אלא פשוט רוצה שהמחשב התקין שלו פשוט ימשיך לעבוד כמו שהוא היה, נותר בבעיה גדולה. לא תראו תנור או מערכת הגברה שמייצרים תחושות אשמה בקרב רוכשיהם ומאיצים בהם להחליף ולשדרג, אבל מיקרוסופט אכן הוציאה הודעות כאלה ללקוחותיה.
מה צפוי לקרות ?
במידה מסויימת, המהלך של מיקרוסופט יצליח. יהיו אנשים שיחליפו את המחשבים התקינים שלהם ויקנו מחשב חדש עם מערכת הפעלה חדשה. מיעוט של משתמשים ינסו להוסיף אמצעי אבטחה, שלא מתוצרת מיקרוסופט למערכת XP, או שיעברו ללינוקס. אבל אנחנו מדברים על כמעט שליש מהמחשבים בעולם, והרבה מערכות אוטומטיות, שיקר מאוד להחליף אותן. הרבה מאוד משתמשים יהיו חשופים לוירוסים ורוגלות, ובלי ידיעתם יגוייסו להתקפות על מחשבים אחרים. למעט כותבי הוירוסים, שירוויחו בבירור, אי אפשר לנבא באופן ברור באיזו מידה המהלך הזה יסייע ולמי, או שמא יגרור הוצאות גדולות לכולם.
למה זה ככה ?
רוב המוצרים של עולם המחשבים אינם בנויים כדי לעבוד היטב לאורך זמן, אלא מכוונים להתנוון במהירות ולסחוט מאיתנו עוד ועוד כסף על מוצרים חדשים. השילוב בין חומרה חדשה ומשוכללת לתוכנה חדשה עם דרישות חומרה גבוהות, מוביל למצב נפוץ, שבו למרות שיש הרבה יכולות חדשות, רבות מהן לא שימושיות למשתמש הממוצע – ואין שיפור ניכר בביצועים של פעולות פשוטות: צפיה בסרט, כתיבת מסמך, גלישה באתרים באינטרנט. לי אין חיבה מיוחדת למוצרי מיקרוסופט, אלא שמעמדה המונופוליסטי בתחום מערכות ההפעלה, לא מאפשר להתייחס אליה כעוד חברה שמוכרת מוצר צריכה. ב-14 שנים האחרונות מערכת XP  נשאה בחלק ניכר ממשימת ההפעלה של כלל המחשבים בעולם והתחרתה בעיקר במערכות הפעלה אחרות של אותה מיקרוסופט. ייתכן שלא רק משתמשי המחשבים יפגעו מההחלטה של מיקרוסופט, אלא שהמהלך שמתחיל יחזור לחברה כבומרנג של נטישת משתמשים שהתרגלו לXP  והיו מרוצים ממנה, אל עבר חלופות אחרות.
מה החלופות למשתמשי XP?
 
  • לעזוב את מיקרוסופט ולהתחבר לאפל: מחשבי מקינטוש הם יקרים יותר ועמידים יותר ונוטים פחות ליפול קורבן לשדרוגים שאינם נדרשים לשימושים הבסיסיים.
  • מערכת הפעלה חופשית: מערכת ההפעלה לינוקס מסוגלת להפעיל היטב גם מחשבים ישנים, והיא נחשבת למערכת טובה מבחינת אפשרויות אבטחה, ויעד לא פופולרי לכותבי וירוסים
  • הסבת המחשב: לצד רכישת מחשב חדש, הסבת המחשב הישן, למחשב שלא מחובר לרשת ומשמש לצפיה בסרטים בלבד, או לכתיבת מסמכים וגליונות אלקטרוניים, לפני שליחתם בדוא"ל ממחשב אחר.
  • להתפשר על ביצועים: הרבה מחשבים ישנים מסוגלים להריץ את מערכת ווינדוס 7 בגרסת ה 32 bit וכך תזכו באבטחה משופרת ובעדכונים, אבל סביר שהביצועים שתקבלו יהיו איטיים יותר מאשר במערכת XP. פשרה מבאסת במיוחד.
 
 

תגובות

רשומות פופולריות