תעצרו את הזעם ותראו לאן באמת זורם הכסף



מכל הסערה התקשורתית בנושא מעלליהם של בעלי ההון, עולה כוחה של ההתלהמות המשתלחת על פני הבנה פשוטה של עובדות גלויות. "איפה הכסף ?", שאל יאיר לפיד, ועוזר לנו להתעסק בכסף הקטן ולא לראות את הכסף הגדול.

עלינו, מי שאינם טייקונים ובאי ביתם של בנקאים, יועצים ויחצנ"י צמרת,לדעת להסיק מה הצעדים שיקדמו את מצבנו שלנו, ואלו לא תמיד חופפים את רגשות הזעם שמלבים עיתונאים מסוגים מאוד מסויימים.

עופר, דנקנר ותשובה (ומילה על ממשלת ישראל)

עופר

כשיולי עופר הודיע על כוונתו להיהפך לתושב אנגליה לצורכי מס, הודיע שר האוצר יאיר לפיד כי "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם ". וכך הסביר מדוע הוא מתנגד למכירת כי"ל לפוטאש הקנדית. הבעיה היא שפשוט אין שום קשר בין עסקת פוטאש לבין האינטרס הציבורי. עופר, להזכירנו, תיכף כבר אינו אזרחי ישראלי. הבעלות על כי"ל הופכת מישראלית לזרה יחד עם עידן עופר. העסקה האמיתית היא בין שתי בעלויות זרות:  כי"ל או פוטאש

אז מה באמת חשוב ? – הרגולציה של הממשלה כלפי כי"ל: בכמה תחייב הממשלה את כי"ל בתמלוגים ומיסים ? באילו סטנדרטים תחייב אותה להעסקה הוגנת ולשמירה על איכות הסביבה ? כל אלו אינם תלויים בבעלות. אם לפיד רוצה להבטיח בעלות ישראלית על כי"ל, ויש למהלך כזה יתרונות מסויימים, הרי שיש להלאים אותה מידי עופר לידי הממשלה, ולא רק לפגוע בעסקת פוטאש. לזכותו ייאמר, כי הוא מתכוון להקים ועדה שתעסוק בדיוק בכך – בחלקה של המדינה מרווחי כי"ל, ולא רק בבעלות.

דנקנר

בעקבות מתווה הסדר החוב לחברת גנדן של נוחי דנקנר, איים סגן ראש לשכת עורכי הדין להוציא כספי נאמנויות מן הבנק, שלי יחימוביץ' קראה לאזרחים להוציא כבר עכשיו כסף מן הבנק, והיו שגם יצאו להפגין נגד בנק לאומי. לאן כל זה מוביל ? האם בנקים אחרים לא מחלו על חובות גדולים לבעלי הון ? ואם בנק לאומי (כפי שכבר הצהיר) אכן יבטל את הסדר החוב, מה יקרה אז ? מכיוון שלחברות של דנקנר אין באמת כסף לשלם, גם במצב של פשיטת רגל, ימחלו להן על חובות, כך או אחרת. אין היום חקיקה בישראל שיכולה להטיל על דנקנר אחריות פלילית, וספק אם ניתן להטיל עליו אחריות פרסונלית לחובות של חברה בע"מ, גם אם בבעלותו המלאה. ונניח שדנקנר היה שולף מכיסו הפרטי את כל הסכום ומשלם – הוא היה משלם את זה לבנק לאומי ! לא בדיוק לחסכונות שלי ושלכם, גם אם בעקיפין יש קשר חלש בין השניים (הבנק עלול לנסות לגלגל את הפסדיו מלקוחות גדולים להכבדת הנטל על לקוחות קטנים).
 
אז מה באמת חשוב ? – לדרוש מבנק לאומי להקל בהליכי גביית החובות שלנו, הציבור הרחב, ובמקום לפגוע בדנקנר, להיות מתחשבים גם בלקוחות הקטנים. לדרוש ממשלת ישראל להגביר פיקוח על שוק ההון ולא לתת לבנקים להעניק הלוואות שערורייתיות בלי ערבות לתשלום החוב.

תשובה

כאן הכסף הגדול באמת. כפי שכתבו בפוסטר של ההפגנה מול בנק לאומי

אם יתנו ליזמי חיפושי הגז חופש לייצא מחצית מן התוצרת, כפי שהמליצה ועדה ממשלתית, ההפסד למשק הישראלי עלול להיות 900,000,000,000 שקלים.

אז מה באמת חשוב ? – לבטל את מסקנות ועדת צמח, המרשות לייצא בערך מחצית מעתודות הגז של ישראל, ולשמור את הגז לשימושים במדינת ישראל, כתחליף סביבתי יותר וזול יותר לפחם ונפט.

ובואו לא נשכח את ממשלת ישראל. שר האוצר לפיד יכול להפיל את המניה של כי"ל בהבל פה, וגם להשתלח בחרדים על בימת הכנסת, אבל מול הנגיד פישר, הוא מתקפל בקלות, ומונע מאיתנו מליארדי שקלים שיכלו לשרת אותנו.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות